Date de contact
Adresă sediu: Ploiesti, str. General Eremia Grigorescu, nr. 11, CP 100216
Telefon: 0244585849
E-mail: centrucresa@yahoo.ro
Program: Luni - Vineri de la 06:00 - 18:00
Introducere in educatia timpurie- despre Crese
Conform cercetarilor din educatie si a neurobiologilor, copiii dobandesc doar o mica parte din cunostinte in sistemul de educatie formala (estimarile variaza intre 10 si 30%). In fiecare zi copiii exploreaza in mod creativ lumea din jurul lor. De cand se nasc, incep sa dobandeasca abilitati complexe si cunostinte de baza esentiale jucandu-se si interactionand cu persoanele care ii ingrijesc si cu alti copii. Ca urmare , este deosebit de important sa facilitam si incurajam invatarea informala in primii ani de viata.
Dovezile arata ca, atunci cand copiii inregistreaza intarzieri in dezvoltare la varstele mici, recuperearea ulerioara poate fi destul de anevoiasa. De aceea este atat de important sa le oferim tot sprijinul necesar pentru a beneficia de un start bun in viata.
Noul curriculum pentru educatie timpurie pleaca de la necesitatea de a cunoaste nivelul de dezvoltare al fiecarui copil si de a urmari dezvoltarea optima a fiecaruia pe toate cele 5 domenii de dezvoltare. Se recomanda o centrare reala pe nevoia fiecarui copil de manifestare a aptituidinilor si abilitatilor proprii specifice intr-o viziune moderna in care jocul are o pondere ridicatasi in care rolul activitatiilor reflexive si al parteneriatului intre cadre didactice si parinti pot influenta major parcursul educational al copilului.
In educatia anteprescolara (a copilului de pana in 3 ani), tipurile de activitati de invatare prezente in planul de invatamant sunt:
Activitatile tematice derulate cu copiii anteprescolari sunt:
Jocurile si activitatile liber alese sunt cele pe care copiii le aleg si- i ajuta pe acestia sa socializeze in mod progresiv si sa se initieze in cunoasterea lumii fizice, a mediului social caruia ii apartin.
Ele se desfasoara pe grupuri mici , in perechi si chiar individual. Totodata, in unele cazuri, ele se pot regasi ca elemente componente in cadrul activitatii integrate.
In interiorul cresei copilul are nevoie atat de spatii largi, cat si de spatii restranse , relative isolate. Ambianata in care copilul isi traieste direct experienta de viata prin situatiile prilejuite in scopul invatarii se refera si la climatul socioafectiv.
Iata care sunt caracteristicile care il coving pe copilul care vede pentru prima data sala de grupa sa faca primii pasi si sa isi inceapa in mod fericit parcursul in cresa:
La grupele mici se distribuie cu predilectie jucarii de format mare (papusi, masini, puzzle cu piese mari) in cantitati suficiente, deoarece este bine cunoscuta tendinta copiilor mici de a acapara jucariile si uneori chiar locul de joaca. Pe masura ce inainteaza in varsta si deprinderile de comportare in colectivitate sunt insusite, dimensiunile jucariilor se micsoreaza insa nu trebuie pierduta din vedere securitatea copiilor in timpul jocului, indiferent de varsta.
Daca dorim sa sprijinim cu adevarat copilul , sa-l facem sa se simta bine, sa traiasca bucurii alaturi si impreuna cu ceilalti asemenea lui, sa se poata dezvolta plenar si armonios, este necesar sa ne gandim permanent nu doar la ceea ce ne invata si cu ce scop , ci si la contextul in care se joaca si invata, la mijloacele de care se prevaleaza si la modul in care este construit mediul educational. In acest scop in sala de grupa:
Nu este lipsita de importanta opinia mai multor specialisti in domeniul educatiei timpurii care atentioneaza privitor la excesul de materiale si elemente decorative care ii pot crea discomfort copilului in sala de grupa.
Rutinele sunt activitatile-reper dupa care se deruleaza intregul program al zilei. Ele acopera nevoile de baza ale copilului si contribuie la dezvoltarea globala a acestuia.
Rutinele inglobeaza de fapt activitati de tipul: sosirea copilului, intalnirea de dimineata, micul-dejun, igiena-spalatul si toaleta, masa de pranz, somnul de dupa-amiaza, gustarile, plecarea si se disting prin faptul ca se repeta zilnic, la intervale aproximativ stabile, cu aproape aceleasi continuturi.
La sosire si la plecare educatorul creeaza o atmosfera placuta, calda, in care copilul patrunde cu incredere , este indrumat catre alti copii cunoscuti drept parteneri de joc pentru a accepta mai usor despartirea de parinti.
Gimnastica de inviorare se desfasoara zilnic, timp de 10-15 minute, in aer liber sau in sala de grupa, in functie de conditiile atmosferice si contribuie la ridicarea tonusului emotional si muscular al copiilor. Efectuarea zilnica a exercitiilor fizice are rolul de a le forma copiilor deprinderea de a face gimnastica, de a le deschide apetitul pentru miscare , limitand sedentarismul. Gimnastica poate cuprinde exercitii distractive cu caracter imitative, se poate face pe muzica deoarece acompaniamentul musical creeaza o ambianta placuta, incluzand tipuri de mers , sarituri, exercitii pentru echilibru si dezvoltarea coordonarii, ce antreneaza tot organismul.
Intalnirea de dimineata creeaza o atmosfera placuta, prietenoasa, plina de veselie si permite copiilor exersarea unor deprinderi importante cum ar fi cele de a asculta, a vorbi, a urma indicatii, a lua decizii.
Structura intalnirii de dimineata are elemente obligatorii(salutul, prezenta, calandarul naturii) si elemente la alegere (activitate de grup, noutatea zilei, elemente-surpriza).
Micul dejun si masa de pranz sunt momente in care copiii socilizeaza si isi formeaza deprinderile in vederea unei alimentatii sanatoase si unui stil de viata sanatos.
Ei isi exerseaza simturile ( vazul, gustul, mirosul, simtul tactil), recunosc ce gust are mancarea, se exprima daca le place sau nu un anumit aliment, care poate este consumat pentru prima data. Este necesar sa cunoastem la ce alimente sunt alergici unii copii, ce intolerante alimentare au si ce obiceiuri alimentare au deprins in familie pana in acest moment. In timpul mesei, copiii invata sa manuiasca lingura, sa manance independent si se formeaza deprinderea de a manca fara zgomot, risipa sau murdarie. Pentru a le forma o atitudine pozitiva fata de hrana le este stimulata curiozitatea, sunt rugati sa incerce sa guste atunci cand refuza anumite alimente , se apeleaza adesea la diverse trucuri, fara a-i forta incat sa accepte acele alimente care nu le plac.
Somnul de dupa-amiaza este o etapa dificila in special pentru copiii care adorm pentru prima data separati de parinti. De aceea se recomanda ca in prima saptamana copiii sa fie luati acasa dupa masa de pranz, acomodarea la programul de cresa producandu-se treptat. Este necesara o interventie coroborata a personalului de ingrijire, educatoarelor si parintilor pentru a-l face pe copil sa se simta in siguranta, sa nu creada ca este abandonat intre straini. In vederea unei bune organizari a acestei etape personalul de ingrijire da dovada intodeauna de calm, blandete, atentie, acordand sprijinul necesar fiecarui copil in parte, ce va fi schimbat si asezat confortabil la locul de odihna. In perioada de acomodare copiii sunt lasati sa doarma cu jucaria preferata sau alte obiecte de substitutie ( paturele, pernite, obiecte vestimentare).
Parintii sunt rugati sa puna etichete scrise sau sa insemne hainele si incaltamintea copiilor pentru a le putea recunoaste si sa asigure zilnic vestimentatie si pampersi de schimb.
Institutiei de educatie timpurie , in speta cresei, ii revine sarcina de a se ingriji de cultivarea unei relatii pozitive cu familia copilului. Relatia institutie de educatie timpurie-familie trebuie vazuta din ambele parti drept o relatie de sustinere si potentare reciproca. Parintii si educatorii trebuie sa urmareasca crearea unui parteneriat educational bazat pe respect reciproc , pe intelegerea punctului de vedere al celuilalt, pe acceptarea diferentelor si pe tolerarea optiunilor diferite, pe eficienta comunicarii, pe colaborare si cooperare.
Cresele se bazeza pe o educatie incluziva care urmareste sa includa si sa recunoasca nevoile tuturor si ale fiecaruia in parte, netinand cont de diferentele care exista intre noi. Ea aduce toti copiii, in calitatea lor de beneficiari primari ai educatiei la un loc in aceeasi grupa si ii ajuta sa se simta bineviniti, iubiti, pretuiti, apreciati, sprijiniti si stimulati in aceeasi masura, pentru a ajunge la dezvoltarea deplina a propriului lor potential.
Filozofia pe baza careia este construit conceptul de educatie incluziva are la baza ideea de cooperare si comunicare intre toate partile si toti membrii comunitatiilor, incepand cu copiii si continuand cu parintii, educatorii, personalul de ingrijire, autoritatile publice locale si organizatiile locale cu un rol determinant in educatie, care pot sprijini cresele in demersul lor de a deveni sigure, prietenoase, promotoare ale bucuriei de a vietui in universul copilariei.
DECALOGUL CRESEI
Creșele din cadrul Creșei nr. 39 Ploiești sunt unități in care: